Od zarządzania do motywacji

Categories Case study0 Comments

Od zarządzania do motywacji, czyli o tym, jak testy kompetencji pomagają zatrzymać najlepszych pracowników w firmie.


Motywacja pracownika jest tam, gdzie prym wiedzie umiejętne zarządzanie.
Z kolei skuteczne zarządzanie możliwe jest dopiero poprzez właściwe poznanie.
Całego zespołu. A w tym każdego pojedynczego pracownika.

Zmotywowany pracownik to taki, który zna i rozumie rolę, jaką pełni w zespole, a także cele, jakie ma osiągać.
Zmotywowany pracownik to ten, który spełnia się zawodowo. Ameryka nieodkryta. Bo i mało oryginalne spostrzeżenie przecież.
Ale cała w tym prawda.

Zrozumienie stylu zachowania pracownika, świadomość jego zdolności i predyspozycji to klucz do zwiększenia motywacji i wzrostu zaangażowania. Bo pracownik będzie w pełni zmotywowany dopiero wtedy, kiedy będzie mu się stawiać odpowiednie wyzwania – takie, jakie odpowiadają jego predyspozycjom właśnie.

Z życia wzięte…

Agencja marketingowa. 20 – osobowy zespół ludzi. Doświadczonych i kreatywnych oczywiście.
A w nim Pani Agata. Z marketingiem związana już od ponad 10 lat, na stanowisku starszego specjalisty.
Do tej pory odpowiedzialna za wiele, ważnych projektów, ale nigdy w pełni koordynująca zespołem.
Świetnie obsługująca za to klientów. Pani Agata zawsze potrafiła dokładnie zbadać ich potrzeby, utrzymywać dobre relacje i osiągać dzięki temu znakomite wyniki. Wielu klientów powracało właśnie dzięki niej. Bo Pani Agata znała ich potrzeby, potrafiła nawiązać dobry kontakt, a nawet poświęcić czas na rozmowę, nie tylko związaną z pracą.

Pewnego dnia do agencji zawitał ważny klient. Gruba ryba, jak to mówią. Ze zleceniem na kilka sporych projektów, w dłuższej perspektywie czasu. Zlecenia głównie contentowe, więc konieczne było zatrudnienie dodatkowych copywriterów. Zarządzanie nowym zespołem copywriterskim oraz kontrolę projektu powierzono Pani Agacie. Miała przecież największe doświadczenie w firmie, a na swoim fachu znała się doskonale.

Pani Agata miała obawy. Ale nie bała się ich wyrażać. Wielokrotnie usłyszała jednak, że da radę – przecież to nic wielkiego. Podjęła się więc wyzwania.

Już po około miesiącu pojawiły się spore problemy, związane głównie z terminowością realizowanych zleceń. Zatrudnieni copywriterzy nie wywiązywali się ze swoich obowiązków. Teksty dostarczane były ze znacznym opóźnieniem, często wymagały też wielokrotnych poprawek. Pani Agata starała się wszystkiemu zapobiec. Przeważnie polegało to jednak na tym, że wyręczała swoich pracowników i po godzinach wszystko nadrabiała. Nikomu o tym nie mówiła. Nie chciała porażki – a tą byłoby przecież nieumiejętne zarządzanie zespołem. Walczyła z samą sobą. Ale ta walka nie trwała długo. W końcu przyszła demotywacja. Praca nie sprawiała już takiej przyjemności, jak dawniej. Pani Agata była zmęczona i teraz już pewna, że podjęte przez nią wyzwanie było po prostu pomyłką.

Braku motywacji nie da się nie zauważyć.

Pani Agata szybko została wezwana na rozmowę. Nie o reprymendę jednak chodziło. Wręcz przeciwnie. Usiłowano znaleźć złoty środek. Jako że firma postanowiła w ostatnim czasie zainwestować w narzędzia badające potencjał pracowników i wspierające kreowanie ich ścieżki rozwojowej, postanowiono, że Pani Agata będzie pierwszą osobą, która z narzędzi tych skorzysta.

W tym celu zastosowano test kompetencji DISC, a wystarczyło zaledwie 10 minut, by dokładnie poznać styl zachowania Pani Agaty, jej wrodzone predyspozycje do zarządzania, poziom decyzyjności, odporność na stres, preferowane role zespołowe, postawę wobec zmian oraz czynniki motywujące do osiągania efektów. Obszerny raport dał wiele cennych informacji, które można było następnie wykorzystać w szczerej rozmowie z Panią Agatą i na tej podstawie wdrożyć odpowiednie zmiany.

Test wykazał, że o ile Pani Agata jest osobą wpływową, to raczej mało stanowczą. Pani Agata ma dar przekonywania, ale do jej mocnych stron nie należy determinacja i przywództwo. Jest osobą niezwykle optymistyczną i otwartą na ludzi. Zawsze szuka uznania i akceptacji, a to z kolei niejako przeszkadza w zarządzaniu zespołem. Panią Agatę cechuje raczej opór wobec nadchodzących zmian. Woli ona, kiedy funkcję lidera przejmuje ktoś inny – ktoś, kto zdecydowanie pewniej czuje się w tej roli. Chętnie wtedy podąża za taką osobą. Lubi przebywać wśród ludzi, jest troskliwa i opiekuńcza. Nie do końca jednak lubi być w centrum zainteresowania. Odpowiada jej stały rytm pracy, a najlepiej czuje się w spokojnym i harmonijnym otoczeniu. Woli też trzymać się sprawdzonych metod. Pani Agata to osoba, która potrzebuje szczerego docenienia i identyfikacji z grupą. Oczekuje ograniczonego zakresu odpowiedzialności. Boi się krytyki. Zależy jej na z góry określonym zakresie obowiązków i bezpieczeństwie w różnych sytuacjach.

Raport dał jeszcze wiele innych, cennych informacji i wskazówek, dzięki którym możliwe było zaplanowanie dalszej pracy Pani Agaty. Nadal była ona odpowiedzialna za projekt, ale jedynie pod względem systematycznej komunikacji z klientem i raportowania działań. Dla Pani Agaty nie była to żadna degradacja.W takiej roli czuła się najlepiej i w tym kierunku chciała się dalej rozwijać. Dokonano też zmian w zespole copywriterskim – pojawiły się dwie nowe osoby, a koordynowaniem zajęła się osoba, zatrudniona specjalnie w tym celu (w procesie rekrutacji również zastosowano test kompetencji DISC).

Tylko kiedy robimy to, co jest naszą pasją, kiedy wykorzystujemy swój naturalny potencjał, mamy szansę dać swoje 100% możliwości i zaangażowania. A przecież na tym powinno firmie zależeć. W innym wypadku i organizacja, i pracownik ponosi duży koszt – spadek motywacji, potrzeba kolejnej rekrutacji, szkolenia. Czy warto? Wspomniane badanie DISC czy jego rozwinięta – o role zespołowe, wartości i postawy – wersja D3, daje o pracowniku informacje, których nie jesteśmy w stanie pozyskać w codziennej interakcji, tak jak lekarz nie stawia diagnozy na podstawie wywiadu czy obserwacji – podkreśla Anna Sarnacka-Smith, Master D3 Consultant w EFFECTIVENESS.

 

Chcesz poznać narzędzie? Skontaktuj się z nami – chętnie podzielimy się wiedzą. 🙂

Więcej informacji o narzędziu znajdziesz tutaj:

poznaj narzędzie

 

Ewelina Stachowiak
Marketing Team Leader
www.hrtools.pl

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *