Pomysł na… benefit pozapłacowy

Categories Case studies0 Comments

W branżach takich jak IT, gdzie mamy klasyczny rynek pracownika, pracodawcy prześcigają się w pomysłach na oryginalne benefity pozapłacowe. W efekcie to, co miało wyróżniać  organizację, staje się standardem branży, a pracownicy nie dostrzegają unikalnej wartości poszczególnych firm. Czy jest wyjście z tego błędnego koła i możliwość wykreowania naprawdę niepowtarzalnego benefitu pozapłacowego? Okazuje się, że tak.

Dodanie do wynagrodzenia karty multisport, prywatnej opieki medycznej, możliwości pracy zdalnej, czy elastycznych godzin pracy, to obecnie standardy w zawodach, gdzie mamy do czynienia z rynkiem pracownika. Coraz częściej powielanym pomysłem są również dostawy świeżych owoców czy refundowanie lunchów. Co powiedzielibyście na rozwiązanie systemowe jednocześnie dopasowane do każdego pracownika indywidualnie? Usługi zdalnej asystentki lub concierge, oddane do dyspozycji pracowników, wydają się dobrym pomysłem. Jak to może wyglądać w praktyce?

Z życia wzięte…

Firma XYZ, z branży rozwiązań IT dla biznesu, szukała pomysłu na oryginalny benefit pozapłacowy, którym mogłaby zadowolić potrzeby pracowników, a także przyciągnąć nowe talenty. Organizacja nie chciała powielać pomysłów konkurencji. Podniesienie stawek również nie było satysfakcjonującym rozwiązaniem – można to robić w nieskończoność. Poszukiwany benefit miał być systemowy, ale i dopasowany do każdego pracownika indywidualnie. Można powiedzieć, że zadanie niemożliwe do zrealizowania.

Dział HR odpowiedzialny za znalezienie i wdrożenie rozwiązania przeanalizował na początek dotychczas stosowane narzędzia i spełniane za ich pomocą potrzeby. I tak np. prywatna opieka medyczna eliminowała czas potrzebny na poszukiwanie prywatnego specjalisty lub też czas oczekiwania do lekarzy w ramach ubezpieczenia zdrowotnego. Karta multisport pozwalała wybrać się do dowolnego klubu fitness bez wykupywania karnetów, a dostarczane świeże owoce do biura eliminowały potrzebę robienia zakupów w trakcie wykonywania obowiązków zawodowych. Większość oferowanych  benefitów pozapłacowych koncentrowała się więc na wyręczeniu pracowników w określonych czynnościach, co finalnie pozwalało zaoszczędzić ich czas. Jak wykorzystać taki wniosek przy tworzeniu oryginalnego systemu motywacyjnego wyróżniającego pracodawcę na rynku pracy?

Rozwiązaniem okazało się oddanie pracownikom do dyspozycji zdalnej asystentki. W jaki sposób zaczęli oni korzystać z jej pomocy? Członek organizacji poprosił zdalną asystentkę o zaplanowanie podróży służbowej. Dzięki takiej pomocy mógł się skupić na przeanalizowaniu danych, przygotowaniu prezentacji czy ułożeniu argumentacji użytej podczas negocjacji. Zdalna asystentka wyręczyła go w takich zadaniach jak rezerwacja lotu, kupno biletu, czy znalezieniu restauracji, w której odbyło się spotkanie. Dzięki temu pracownik skupił się  na tym co ważne, wyeliminował stres związany z organizacją kwestii formalnych, a podróż była czystą przyjemnością. Skorzystała na tym również firma, ponieważ zdalna asystentka porównała różne oferty i na tej podstawie wybrała najatrakcyjniejszą cenowo.

Inny przykład wykorzystania zdalnej asystentki przedstawia Piotr Wolniewicz z firmy Brella: Prezes firmy XYZ zgłosił do nas z prośbą o wyręczenie go w czynności wyjątkowo dla niego uciążliwej.  Mowa o rekrutacji nowego pracownika i początkowym etapie analizowania nadsyłanych aplikacji w ilościach hurtowych. W większości przypadków – właściwie kopii jednego, tego samego CV, ściągniętego z poradnikowej www i bezlitośnie kopiowanego listu  motywacyjnego: „zawsze marzyłem o pracy w Państwa firmie/tej branży/na takim stanowisku”, „jestem otwarty/szybko się uczę/lubię pracować z ludźmi, byłem drużynowym w harcerstwie”, „pragnę zapewnić/jestem lojalny/w szkole podstawowej byłam przewodniczącą klasy”.

Na szczęście jest Brella, usługa concierge! Przejęliśmy na siebie obowiązek przeanalizowania wszystkich nadesłanych podań, dokonaliśmy wyboru 5 najlepszych kandydatów – i proszę: krótkie spotkania z wybranymi kandydatami, i podjęcie decyzji zajęło klientowi 2 godziny, a nie 2 miesiące.

Organizacja podróży służbowej czy rekrutacja pracowników to tylko nieliczne z wielu możliwości na skorzystanie z pomocy zdalnej asystentki. Może ona również przygotować raporty potrzebne na spotkanie zarządu, przeprowadzić analizę konkurencji, czy pozyskać kontakty do określonych osób – wszystko przy zachowaniu tajemnicy i zasad poufności. Największym plusem dla pracowników może okazać się jednak wsparcie concierge w życiu prywatnym.

W przypadku firmy XYZ to właśnie takie zastosowanie tego oryginalnego benefitu pozapłacowego okazało się najlepsze. I tak np. jeden z pracowników, będący pasjonatem biegów górskich przegapił wcześniej termin dotyczący zapisów na jedne z bardziej prestiżowych zawodów w kraju – must have polskich ultrasów. Jego motywacja w pracy spadła, urlop był już zarezerwowany od połowy roku. Dodatkowo zbliżał się do półmetku bardzo wymagającego programu treningowego. Poprosił więc on o znalezienie zawodów w podobnym terminie. Co otrzymał? Concierge przeanalizowała wpisy na stronie przegapionych zawodów. Jak się okazało, parę  osób nie mogło w nich wystąpić, a regulamin nie zabraniał przepisania opłaty startowej. Zdalna asystentka skontaktowała się więc z jednym z zawodników gotowych odstąpić pakiet. Następnie uzyskała zgodę organizatorów i dopełniła wszelkich formalności. Dla pracownika było to idealne rozwiązanie, problemem pozostawała jeszcze logistyka biegu, ale i tu concierge zdała egzamin. Zaplanowała podróż pracownika, wykupiła nocleg, zorganizowała ślad trasy do gpsa zawodnika i przedstawiła listę atrakcji niedaleko miejsca biegu, jak i miejsc przydatnych po nim, np. restauracji. Pracownik był zachwycony, z nową motywacją mógł zająć się swoimi obowiązkami zawodowymi.

Inny pracownik firmy XYZ, wykorzystał concierge do rozwiązania problemów z dziećmi, które znacząco wpływały na jego produktywność. Przedszkole, do którego dotychczas uczęszczały dzieci, miało ulec likwidacji, co wiązało się z poszukiwaniem nowej placówki. Po zgłoszeniu potrzeby zdalna asystentka przeanalizowała oferty i opinie o przedszkolach we wskazanych lokalizacjach i pomogły pracownikowi wybrać najlepsze z nich.

Usługi zdalnej asystentki i concierge mogą okazują się być nie tylko przydatne w pracy zawodowej. To także dobry sposób na stworzenie benefitu pozapłacowego, który będąc rozwiązaniem systemowym pozostaje jednocześnie dopasowany do każdego pracownika indywidualnie. Członkowie organizacji, którzy nie muszą martwić się o sprawy organizacyjne związane z życiem prywatnym pracują nie tylko wydajniej, ale i wykazują się większym zaangażowaniem i lojalnością wobec swojego miejsca pracy.

Adam Olejnik
Marketing Assistant
www.hrtools.pl

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *