Wideorekrutacja – a gdyby tak poznać kandydata już na samym początku? Część I

Categories Artykuły0 Comments

Czas. Ciągle go dziś brakuje. Na wszystko.

Wieloetapowe procesy rekrutacyjne wymagają ogromnego zaangażowania.

I czasu.

Określenie profilu idealnego kandydata, przygotowanie ogłoszenia, selekcja nadesłanych dokumentów aplikacyjnych, wstępne wywiady telefoniczne, bezpośrednie spotkania z kandydatami. Do tego niekiedy assessment center i testy psychologiczne.

Nie da się wyłączyć czynnika ludzkiego z procesu rekrutacji – to jasne. Proces ten można jednak nieco zautomatyzować, zwłaszcza w jego pierwszym etapie. Tym bardziej, że mamy dzięki temu możliwość lepszego poznania kandydata już na samym początku. W jaki sposób wideorekrutacja wspomaga wstępny etap selekcji kandydatów?

Rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu współczesnego społeczeństwa. Znaczące zmiany zaobserwować można także w procesie rekrutacji i selekcji. Można nawet powiedzieć, że przyniosły one pewne udogodnienia, zwłaszcza dla kandydatów, których wysiłek potrzebny do wyszukiwania oraz aplikowania na pożądane stanowiska nie musi być już tak duży, jak dawniej.

Wzrost liczby aplikujących i konieczność weryfikacji posiadanych przez nich umiejętności również zrodził potrzebę wprowadzenia pewnych ułatwień. Zaczęto poszukiwać zautomatyzowanych rozwiązań, które w znacznym stopniu skrócą czas poświęcany na wstępne etapy selekcji i umożliwią wybór właściwych osób do dalszego procesu rekrutacji. Z pomocą przyszła wideorekrutacja.

Przeprowadzenie zdalnej, automatycznej wstępnej rozmowy z kandydatem daje wiele korzyści, nie tylko rekruterowi, ale także samemu aplikującemu. Ale o tym za chwilę. Na ten moment skupmy się na samym narzędziu.

Na czym polega wideorekrutacja?

Na podstawie pozytywnej oceny CV, rekruter przesyła kandydatowi unikalny link, za pomocą którego może on wziąć udział w dalszym etapie, jakim jest wideorekrutacja. Link taki może być także umieszczony w treści ogłoszenia o pracę, zapraszając tym samym wszystkich chętnych kandydatów do przesłania aplikacji w formie nagrania.

W związku z tym, że nie ma potrzeby uczestnictwa w tym procesie dwóch stron jednocześnie, kandydat może podejść do tego etapu w wybranym przez siebie terminie, w dodatku o dowolnej porze. Rekruter może oczywiście wcześniej określić deadline na nagranie – informację o tym otrzyma kandydat w mailu z zaproszeniem do wideorekrutacji. Dzięki dodatkowemu przypomnieniu generowanemu przez system, odpowiednio wcześnie uzyska również informację o upływającym terminie.

Wraz z linkiem do wideorekrutacji, kandydat otrzymuje również wszelkie niezbędne informacje oraz wskazówki do tego, jak przygotować się do nagrania. Szczegółowa instrukcja zawiera także wymogi związane z kwestiami technicznymi – choć te są tak naprawdę niewielkie – wystarczy sprawny mikrofon i kamera w laptopie.

Podczas nagrania system wymusza od kandydata przeprowadzenie testu kamerki oraz próby mikrofonu – możemy być zatem pewni, że całość przebiegnie sprawnie. Jeżeli pojawią się jakieś komplikacje, możliwe jest nagranie w późniejszym terminie – problem ten wystarczy jedynie zgłosić do administratora narzędzia, a nowy link zostanie ponownie udostępniony.

Aby rozpocząć nagranie, w pierwszej kolejności kandydat musi zaakceptować regulamin, wyrażając jednocześnie zgodę na nagrywanie i przetwarzanie danych osobowych. Następnie może zapoznać się z informacjami na temat pracodawcy, a także z klipem przedstawiającym firmę, czy zachęcającym do aplikowania. Pytania do kandydata mogą pojawiać się w wersji tekstowej lub wideo.

Proces nagrywania rozpoczyna się automatycznie po kilku sekundach od momentu wyświetlenia pytania. Czas na odpowiedź kandydata można ustalić indywidualnie. Po udzieleniu odpowiedzi kandydat może samodzielnie przejść do kolejnego pytania. Może także odsłuchać nagraną przez siebie odpowiedź, a jeśli nie będzie dla niego satysfakcjonująca, podejść do niej jeszcze raz – ta opcja ustalana jest indywidualnie przez rekrutera – może dać taką możliwość kandydatowi lub też nie. Na sam koniec kandydat może również wyrazić opinię na temat samego procesu, czy podzielić się swoimi wrażeniami na temat funkcjonalności narzędzia.

Kandydat nie zna wcześniej pytań. Nie może zatem przygotować się do nich wcześniej, podobnie zresztą, jak ma to miejsce w przypadku wywiadu telefonicznego, czy rozmowy bezpośredniej z rekruterem. W całym tym procesie chodzi przecież o to, aby zachować naturalność i możliwie najdokładniej odwzorować rozmowę z kandydatem, pomimo że na żywo uczestniczy w niej tylko on sam. Dzięki temu możemy bliżej poznać kandydata już na samym początku procesu rekrutacyjnego, zaobserwować jego naturalne zachowanie i reakcje, sprawdzić, jak radzi sobie ze stresem i jak się komunikuje.

Po zakończeniu nagrania wyniki zostają automatycznie udostępnione rekruterowi, który może podzielić się nimi z innymi osobami decyzyjnymi (np. przyszłym przełożonym kandydata) i na tej podstawie dokonać oceny oraz zaprosić wybrane osoby do dalszego procesu rekrutacji.

O wideorekrutacji automatycznej przeczytasz również TUTAJ.

Jakie korzyści przynosi wideorekrutacja?

Dzięki wideorekrutacji mamy przede wszystkim możliwość uzyskania pełniejszego obrazu zdecydowanie większej liczby kandydatów w porównaniu do wywiadów telefonicznych, dodatkowo w krótszym czasie. Zaangażowanie czasowe rekrutera ogranicza się w tym przypadku jedynie do obejrzenia krótkich nagrań kandydatów.

Nie trzeba zatem wykonywać dużej liczby telefonów, narzekać na nieodebrane połączenia, czy umawiać się na dogodne dla obu stron terminy rozmów. Można za to oglądać nagrania w dogodnym dla siebie miejscu i o dowolnej porze, włączając do procesu również inne zainteresowane i decyzyjne osoby. Przeprowadzanie wywiadów telefonicznych, w zależności od dostępności poszczególnych kandydatów, może potrwać nawet kilka tygodni.

Wideorekrutacja proces ten znacznie przyspiesza, a ze względu na swój charakter, sprawdza się szczególnie w przypadku poszukiwania osób na stanowiska, w których istotną rolę pełnią kompetencje komunikacyjne, czy ogólna prezencja. Narzędzie to może być z powodzeniem wykorzystywane w rekrutacji na stanowisko handlowca, PR-owca, czy specjalisty ds. obsługi klienta. Sprawdza się również doskonale w rekrutacjach na odległość.

Dzięki ustaleniu stałego zestawu pytań, rekruter otrzymuje odpowiedzi na takie samego pytania od wszystkich kandydatów, co ogranicza jego subiektywizm i zapewnia sprawiedliwość procesu dla wszystkich aplikujących, którzy są oceniani przez rekrutera na takich samych zasadach. Dodatkowym udogodnieniem dla kandydatów jest możliwość nagrania odpowiedzi w dowolnym terminie oraz w zaciszu domowym, co w znacznym stopniu obniża stres i pozwala wykazać się z jak najlepszej strony.

Sprawdź, jak to działa TUTAJ.

W II części artykułu przedstawimy case study z wdrożenia wideorekrutacji w jednej z warszawskich firm. Bądźcie czujni! 🙂

 

wideorekrutacja

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *