Samo CV to obecnie zbyt mało. Musisz pokazać więcej!

Categories Artykuły2 Comments

Rewolucja technologiczna w przemyśle dotknęła również inne obszary działalności biznesowej, w tym m.in. branżę HR. To nie tylko powszechnie wykorzystywane systemy ATS czy szkolenia z umiejętności miękkich za pomocą gier elektronicznych. Coraz częściej stosowana jest również wideorekrutacja.

Jak pokazują badania przeprowadzone przez firmę Sonru, udział wideorekrutacji w procesie  naboru nowych pracowników stale rośnie. W działach marketingu i sprzedaży przy jej użyciu przeprowadzano w latach 2015/16 blisko 23% rekrutacji, podczas gdy w latach 2011/12 było to zaledwie 10%. Podobne zjawisko można zaobserwować w edukacji, branży hr i hotelarstwie, gdzie stosowanie wideorekrutacji wzrosło z 9% do 29%, czy też w finansach, w których liczba ta wzrosła z 5% do 19% w latach 2011-2016*.
Skąd taki wzrost popularności wideorekrutacji?

Szybciej.

Ilu pracodawców tyle powodów. Jednym z nich jest oszczędność czasu. Przeprowadzenie spotkania rekrutacyjnego wraz z jego omówieniem może trwać od 30 do 60 minut. Ten sam proces online zajmuje od 5 do 15 minut. Dodatkowo rekruter nie ma potrzeby organizacji dnia pracy pod kolejnych kandydatów, jak i nie istnieje ryzyko, że zaproszona osoba się nie pojawi – najwyżej nie skorzysta z wygenerowanego linku i danej jej szansy.

Skuteczniej.

Wideorekrutacja jest również skuteczniejsza. Badania przeprowadzone przez ZapraszamNaRozmowe.pl pokazały, że po zastosowaniu wideorekrutacji 74% braków kadrowych zostało zapełnionych w okresie do 9 tygodni. Przed wprowadzeniem nowego rozwiązania, w takim samym czasie udawało się zapełnić zaledwie 42% wakatów.

Wygodniej.

Mało tego. Sami kandydaci również powinni docenić firmy, które używają wideorekrutacji do naboru nowych pracowników. Oszczędzają oni nie tylko czas potrzebny na dojazd do potencjalnego pracodawcy, ale i sami decydują gdzie i kiedy poprą swoje CV nagraniem wideo. ZapraszamNaRozmowe.pl podaje także, że proces jest nie tylko wygodniejszy, ale i efektywniejszy dla przyszłych pracowników danej firmy. Wzrost propozycji wysłanych do kandydatów po rozmowach wzrósł bowiem z przedziału 5-10% do 30-50% po wykorzystaniu wideorekrutacji.

Jak znaleźć się w gronie wspomnianych 30-50% szczęśliwców, którzy otrzymają propozycję wymarzonej pracy?

Zasady są podobne do tych panujących na rozmowie kwalifikacyjnej, z tą różnicą, że to Ty decydujesz, kiedy i gdzie weźmiesz w niej udział. Większość wideorekrutacji polega na nagraniu odpowiedzi na przygotowane wcześniej pytania, a potencjalny pracodawca określa tylko do kiedy musisz to zrobić. Jesteś osobą pełną energii rano czy wieczorem? Do pełnego komfortu musisz przygotować fryzurę lub makijaż? A może tuż przed ważnym wydarzeniem masz rytuał, którym niekoniecznie chcesz się chwalić przed osobami postronnymi? Nie chcesz brać wolnego dnia, żeby nie zdradzić się planami zmiany pracy przed obecnym pracodawcą? To Twoja pierwsza przewaga! Samodzielnie zadecydujesz o tym, w jakiej porze dnia weźmiesz udział w wideorekrutacji!

Kolejną rzeczą nad którą masz kontrolę podczas wideorekrutacji jest miejsce, w którym ją przeprowadzisz. Może być to domowe zacisze lub ulubiona kawiarnia, wystarczy że będziesz miał połączenie z Internetem. Oprócz komfortu możesz również wykorzystać przestrzeń do lepszego zaprezentowania swojego charakteru i dopasowania do stanowiska, na które aplikujesz. Przykład? Jeśli aplikujesz na stanowisko związane z Social Media, niech tło za Tobą będzie modernistyczne. W przypadku tradycyjnych zawodów może być to domowa biblioteczka.

Większość wideorekrutacji dostępnych na rynku pozwala przed rozpoczęciem właściwego nagrania przeprowadzić próbę mikrofonu i kamery. Wykorzystaj tę możliwość na próbę generalną – podczas rozmowy kwalifikacyjnej nie miałbyś takiej szansy. Zwróć uwagę czy siedzisz wygodnie i nie uciskasz przepony. Sprawdź czy odpowiednio Cię słychać i widać – w tym czasie możesz na przykład przypomnieć sobie najważniejsze informacje na temat firmy lub stanowiska na które aplikujesz.

Gotowy? Jeszcze chwilka. Pamiętaj, że podczas wideonagrania liczy się nie tylko postawa Twojego ciała, gestykulacja czy pewność w głosie. Pracodawcy coraz częściej wybierają wideorekrutację, ponieważ pozwala ona poznać kandydatów przez pryzmat naturalnego zachowania, o które trudno podczas tradycyjnej rozmowy. Nie kreuj więc kogoś, kim nie jesteś. Dzięki temu stres zniknie całkowicie.

Wideorekrutacja jest coraz częściej wykorzystywanym rozwiązaniem przynoszącym korzyści nie tylko pracodawcy, ale i przyszłemu pracownikowi. Firmy zamykają nabór kandydatów szybciej, taniej i skuteczniej kreując się jako nowoczesne organizacje z Employer Brandingiem na wysokim poziomie. Proces rekrutacji jest również przyjemniejszy dla samych kandydatów, którzy mogą zaprezentować swoją osobowość eliminując stres. Udział wideorekrutacji w procesach HR będzie prawdopodobnie rósł z każdym rokiem w wybranych branżach.  Serdecznie zapraszam do zapoznania się z jednym z narzędzi służących do wideorekrutacji.

*Źródło: http://www.slideshare.net/Sonru/role-on-video-interviewing-61084956

PS
Już niedługo wywiad z twórcą narzędzia. Bądź czujny! 🙂 

Adam Olejnik
Marketing Assistant
www.hrtools.pl

2 Komentarz do “Samo CV to obecnie zbyt mało. Musisz pokazać więcej!

  1. Witam,
    zgadzam się autorem tekstu że jest to korzystne dla firm i kandydatów. Fajnie byłoby na tej stronie nie tylko przeczytać tekst o wideo rekrutacji ale też obejrzeć wypowiedź która jest nagrana… 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *